pb
Paweł BRZESKI napisał(a) w wiadomości: <7v4opv$5f@absolut.sgh.waw.pl...
Jak wiadomo, Powiat Pilski chce uruchomic
czynna kolej historyczna.
Wyglada wiec na to, ze kolej waskotorowa w Bialosliwiu ocaleje, a sprawy
przybieraja coraz lepszy obrot.
Czy, aby nie jest to pierwszy przykład, że jednak można.
Ot, aby tylko nie zapeszyć ! :))
KaWu
i prosba o taka specyfikacje. Jak wiadomo, Powiat Pilski chce uruchomic
czynna kolej historyczna.
Czy mozna cos zrobic, zeby dopomoc w tej inicjatywie ?
Wyglada wiec na to, ze kolej waskotorowa w Bialosliwiu ocaleje, a sprawy
przybieraja coraz lepszy obrot.
To cieszy.
Dokładnie jest pięknie na tej kolejowej pustyni jaką jest powiat Pilski.
Wspaniała inicjatywa w niemieckim stylu. Po prostu czuć ducha pracy
organicznej. Pozdrawiam tak trzymać, a jest jakaś strona o kolejce?
Oczywiście, że jest.
Oto nowy adres strony: http://www.bwkd.pro24.pl/
On Sun, 11 Mar 2001 11:26:15 +0100, Andrzej Tajchert wrote:
| Zaraz, zaraz a jak to sie ma do zapowiedzi ratowania tej linii przez
| samorzady????
To chyba tylko ten kawałek w okolicach Białośliwia i Łobżenicy obejmie...
Nie poczuwam sie do lamerskosci tego pytania. Z tego ze powiat Pilski chcial
ratowac nie wynika ze gminy Koronowo itp maja likwidowac .... Mialem
nadzieje ze ratownictwo obejmie calosc a nie tylko kawalek. Budynek w
Koronowie jest ekstra i warto by go zachowac.
Poza tym czy aby ta linia nie jest wpisana do rejestru zabytków? Moze trzeba
poinformowac WKZ o checi rozbiórki?
pozdr
a
On Mon, 12 Mar 2001 17:53:30 +0100, Andrzej Tajchert wrote:
| Zaraz, zaraz a jak to sie ma do zapowiedzi ratowania tej linii przez
| samorzady????
| To chyba tylko ten kawałek w okolicach Białośliwia i Łobżenicy obejmie...
Nie poczuwam sie do lamerskosci tego pytania.
Ależ ja go wcale za lamerskie nie uważam... "_
Z tego ze powiat Pilski chcial
ratowac nie wynika ze gminy Koronowo itp maja likwidowac .... Mialem
nadzieje ze ratownictwo obejmie calosc a nie tylko kawalek. Budynek w
Koronowie jest ekstra i warto by go zachowac.
Też miałem nadzieję, że zaczną od Białośliwia i stopniowo obejmą całość...
Poza tym czy aby ta linia nie jest wpisana do rejestru zabytków? Moze trzeba
poinformowac WKZ o checi rozbiórki?
Chyba nie jest. Ale jak bedę miał czas w pracy, to spróbuję jutro
zadzwonić...
a
Tarhimdugurth
Chociaz wiem, ze studium dwuletnie sa w kraju zaoczne, gdzie
przyjmowali ludzi ot, prosto z ulicy.
Glupota!!!
w mojej okolicy (powiat pilski) jest kilka prywatnych szkól z kierunkiem
ratownik medyczny i co mnie dziwi: zajecia prowadzone sa w soboty i
niedziele, a jednak mówia ze to zakres wiedzy z dziennych. Ciekawe jak mozna
to co na "prawdziwych" dziennych wykladane przez 5 dni w tygodniu, wylozyc w
dwa dni? Zrozumialbym, gdyby studium takie przyjmowalo jedynie sanitariuszy
chcacych podniesc swoje kwalifkacje, ale we wszystkich tych szkolach
ksztalci sie takze ludzi "z ulicy" (sam mialem zamiar sie tam uczyc). Moze
zna ktos szczególy tej sprawy?
Pzdr!
Sni@danie
| Chociaz wiem, ze studium dwuletnie sa w kraju zaoczne, gdzie
| przyjmowali ludzi ot, prosto z ulicy.
| Glupota!!!
w mojej okolicy (powiat pilski) jest kilka prywatnych szkól z kierunkiem
ratownik medyczny i co mnie dziwi: zajecia prowadzone sa w soboty i
niedziele, a jednak mówia ze to zakres wiedzy z dziennych. <cut
no tak, zapomnialem o tym. bax rulez ;)
pozdro
ape
Probowalem szukac w archiwum, jest pelno o imporcieplikow txt, jednak
problemu podobnego do mojego nie bylo.
Żaluzje, rolety, markizy powiat ostrowski JERZY 63-400 Ostrów Wlkp.
Wrocławska 30 tel. 0-62 591 99 99
Żaluzje, rolety, markizy powiat ostrowski LEO 63-400 Ostrów Wlkp. Mylna 2
tel. 0-62 738 05 16
Żaluzje, rolety, markizy powiat ostrowski PIK 63-400 Ostrów Wlkp.
Gimnazjalna 12 tel. 0-62 738 24 77
Żaluzje, rolety, markizy powiat ostrzeszowski REJAN. SPRZEDAŻ-MONTAŻ 63-500
Myje 7e tel. 0-62 732 01 41
Żaluzje, rolety, markizy powiat pilski XXXXX APIS PLUS ŻALUZJE, ROLETY,
MOSKITIERY, MARKIZY PRODUCENT 64-920 Piła Rzemieślnicza 16 tel. 0-67 214 25
14 tel./fax 0-67 214 02 00 e-mail: szu@pi.home.pl www.apisplus.pl
Jezeli spojrzycie powyzej zauwazycie, ze pierwszy wiersz ma mniejsza ilosc
kolumn niz ostatni. W trakcie importu importer sciaga tylko te kolumny ktore
sa w pierwszym wierszu (jest ich 11), efekt jest taki, ze inne rekordy,
ktore maja wiecej kolumn (razem 16) sa obcinane do ilosci kolumn tego
pierwszego wiersza (czyli 11).
Probowalem w zaawansowanych opcjach dodac na sile te brakujace kolumny,
niestety po wcisnieciu ok sa usuwane i importer i tak dalej proboje sciagac
11. Ostatecznie uzylem fortelu, skopiowalem wiersz z najwieksza iloscia
kolumn na sam poczatek i wszystko bylo ok, pozniej ten pierwszy wiersz
usunalem. Jednak chcialbym wiedziec jak cos takiego rozwiazac w przyszlosci.
Cale szczescie Wordpad sobie dal rade (plik 2,34 MB, ponad 20 tys. rekordow)
ale co gdyby byl slaby komp (malo RAMu) ?
Przez pięć dni Wielkopolska promuje się na największych w Europie targach
turystycznych ITB w Berlinie. Tegorocznym hitem są kursy na maszynistę
parowozów i jazdy po regionie drezyną.
Na Internationale Tourismus-BĂźrse do Berlina zjechało blisko 10 tys.
wystawców ze 190 krajów świata. Wielkopolska ustawiła się na 30 m kw. niemal
przy samym wejściu do pawilonu polskiego. - Promujemy przede wszystkim Poznań
wraz z jego atrakcjami kulturowymi i historycznymi. Do tego rozrywki: teatr
Viva, Centrum Handlu, Biznesu i Sztuki Stary Browar a nawet rogale marcińskie
przygotowane w wersji miniaturowej specjalnie na tę okazję - wylicza Ewa
Przydrożny z Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, organizator prezentacji.
Na stoisku ozdobionym podświetlanymi fotoramami poznańskiego ratusza czy
drzwi gnieźnieńskich promował się też m.in. powiat pilski, gnieźnieński,
czarnkowsko-trzcianecki. Ale prawdziwą furorę robią w tym roku koleje.
Poznańskie biuro turystyczne Retrotrans wraz z PKP Cargo promują pakiet pod
nazwą "Powrót do tradycji". To już nie tylko zwiedzanie parowozowni w
Wolsztynie czy wycieczki pociągami retro po okolicy (Wolsztyn-Boszkowo,
Wolsztyn-Konotop, Wolsztyn-Grodzisk i z powrotem połączone z pieszymi
wycieczkami po okolicy). Prawdziwym hitem jest ośmiodniowy kurs nauki obsługi
parowozu połączony z praktyczną jazdą pod okiem starych maszynistów. Kursanci
dostają specjalne umundurowanie, materiały informacyjne, maja zapewniony
nocleg i wyżywienie. Na zakończenie otrzymują certyfikat potwierdzający
zdobyte umiejętności (szczegóły tel. 633 37 17).
W tej branży z Wolsztynem postanowiły ścigać się swoimi pociągami Śmigiel i
Środa, a przede wszystkim Krzywińskie Towarzystwo Kulturalne i to nie
parowozem, tylko drezyną. KTK w Berlinie promuje wycieczkę "Drezyną przez
historię". W ciągu trzech dni uczestnicy przejeżdżają mechanicznym pojazdem
(napędzają go siłą własnych rąk) trasę Bielewo-Rogaczewo Wielkie, nocują w
gospodarstwach agroturystycznych, zwiedzają historyczne okolice i biesiadują.
Dodatkową atrakcją jest konkurs piosenki drezynowej (szczegóły tel. 0-605 078
975). Impreza potrwa do środy.
Przez pięć dni Wielkopolska promuje się na największych w Europie targach
turystycznych ITB w Berlinie.
Trwaja prace nad wznowieniem ruchu na nieczynnej linii Bialosliwie-Lobzenica (30 km). Odkrzaczono juz 7,5 km
Tak to prawda. W chwili gdy byles w Bialosliwiu oczyszczone bylo juz 12
km. Obecnie prace sa kontynuowane.
Planowane jest wypozyczenie parowozu z Maltanki..
To takze prawda. Parowoz bedzie przywieziony we wrzesniu br. i
poprowadzi kilka pociagow dla zagranicznych milosnikow kolei (sa juz
zamowienia), natomiast na pewno bedzie zorganizowany jeden lub dwa
przejazdy dla milosnikow krajowych.
Sponsorem odbudowy jest Brytyjczyk ktorego nazwiska nie ustalilem. Z powodu napisu na drezynie podejrzany o udzial jest KMK Poznan.
Wykonawca robot i glownym organizatorem wrzesniowych przejazdow jest KMK
Poznan, sponsorem strona brytyjska, natomiast cale przedsiewziecie
robione jest pod patronatem gminy Bialosliwie i powiatu pilskiego.
Rozpoczecie ruchu (tylko turystycznego) planowane jest na lato lub jesien tego roku.
Ruch turystyczny bedzie uruchomiony najwczesniej w roku 2001. Ma sie tym
zajac powiat pilski. My bedziemy im juz tylko pomagac.
Nie wiem dlaczego nikt tego nie ujawnil w Internecie lub Swiecie Kolei
Poniewaz caly pomysl ma dopiero 2,5 miesiaca, trwaja jeszcze prace nad
zdobyciem odpowiednich zezwolen, cala sprawa nie jest jeszcze calkiem
jasna wiec nie chcielismy wzbudzac przedwczesnych nadziei i
postanowilismy sprawe utajnic. Wszystko mialo byc ujawnione dopiero w
okolicach lipca - sierpnia.
Pawel Korcz 'STOKER'
bor@go2.pl
KMK Poznan
MK waskotorowych odezwijcie sie i podzielcie posiadanymi informacjami.
W zeszla sobote bylem na Zninskiej KD. Dzien wczesniej odbylo sie
spotkanie przedstwicieli powiatu, koleki, MKW Wenecja oraz zaproszonych
gosci m.im. przedstawicieli skansenow, ambasadora Wegier oraz sporej
grupy MK z Wegier ratujacej tamtejsze waskotorowki (na Wegrzech
uratowano az 22 koleki, zeby u nas udalo sie powtorzyc ten wynik choc w
polowie). Niestety tradycyjnie nie dojechali przedstawiciele PKP. W
sobote wszyscy uczestnicy spotkania przejechali sie pociagiem specjalnym
do Gasawy i spowrotem. W Gnieznie jechal podobny pociag dla milosnikow z
Wielkiej Brytanii. Prawdopodobnie byly to jedne z ostatnich pociagow
uruchomionych przez PKP na waskich torach.
Z informacji jakie uzyskalem od poniedzialku (10.XII) zaczelo sie
przekazywanie kolejki powiatowi. Operacja ta ma zostac zakonczona 1
stycznia. Wtedy zarzad nad kolejka przejmie specjalnie utworzona spolka.
Na czele kolejki ma stanac dyrektor MKW Wenecja Andrzej Rosiak. Jego
glowne cele dotyczace dalszej dzialalnosci kolejki sa nastepujace:
- dalsze prowadzenie ruchu turystycznego w sezonie letnim,
- dokonczenie remontu parowozu Px38-805 (prawdopodobnie bedzie juz
sprawny na rozpoczecie sezonu w maju),
- doprowadzenie chociaz czesci pozostalych linii do stanu przejezdnosci,
- ratowanie starych wagonow towarowych (w celu uchronienia przed
dewastacja m.in. sciagnieto do Znina wszystkie wagony stojace dotychczas
w Gasawie),
- odbudowe na podwoziach wagonow towarowych kilku replik wagonow
osoboowych kursujacych kiedys na kolejce (oczywiscie w zielonym
malowaniu, wagony te beda wykorzystywane tylko w pociagach specjalnych),
- rozbudowe MKW Wenecja,
W Bialosliwiu trwa walka utworzonego m.in. przez powiat pilski
towarzystwa o wyrwanie kolejki PKP. Powiat Pilski zamierza przejac
wszystkie istniejace linie
na swoim terenie. Chodzi tu o odcinki:
- Bialosliwie - Zaklady Przemyslowe - Czajcze - Lobzenica - Trzebon
(dalszy odcinki przez Liszkowo do Dziunina i z Liszkowa do Liszkowka sa
juz rozebrane)
- Czajcze - Wysoka
- Zaklady Przemyslowe - Falmierowo - Dabrowka Wyrzyska (3 km przed
Radziczem)
Razem 53 km. Narazie trwa przekazywanie miedzy soba pism i dokumentow i
nie moge nic konkretnego powiedziec. Wiem tylko ze w momencie
uruchomienia ewewntualnego ruchu turystycznego pociagi beda ciagniete
przez lokomotywy Wls50 (Lyd2 za duza pala, sa zbyt kosztowne w
eksploatacji i strasznie niszcza torowisko).
W Srodzie caly czas nic sie nie dziej. Tamtejsze towarzystwo i powiat
chcialy by przejac kolejke ale nie wiedza co dalej z nia zrobic. Z
pojazdow trakcyjnych pozostaly jedynie Lyd1-210 i Px48-1756.
Najlepszym przykladem na to, ze to, co jest nierentowne, moze po wydzieleniu
z molochowatych struktur stac sie rentowne, nawet w bardzo duzym stopniu
jest kopalnia Bogdanka, chyba jedyna rentowna kopalnia w .pl, a to dlatego,
ze nie nalezy do zadnej spolki weglowej, bronila sie przed tym rekami i
nogami, czego efekt jest taki, ze maja tanszy wegiel, a ponadto maja na
niego ogromny zbyt w lubelskiem i bialostockiem.
To co napisał Jakub traktowałbym jako referat wprowadzający do dyskusji.
Proponuję dyskusję skierować na następujące tory:
- kolejka aglomeracyjna - przykład GKW ( a może także grójeckiej )
GKW jako kolej aglomeracyjna ma szanse. Jako jedyna w kraju chyba. A to
dlatego, ze biegnie po takiej trasie, po jakiej ciezko sie przedostac
autobusem, a ponadto w sasiedztwie duzych skupisk ludzkich.
Nalezaloby jednak przedluzyc ten szlak do Siemianowic oraz zalatwic jeszcze
ze dwa wagony motorowe, moze rumunskie, moze Lajke z Krosniewic, tak, zeby
do planu byly dwa, a trzeci w rezerwie, albo na "dodatki". Na poczatek ruch
powinien byc co pol godziny w szczycie i co godzine poza szczytem, w miare
wzrostu zainteresowania moznaby go zagescic do np 20/40 minut, w zaleznosci
od potrzeb.
Natomiast co do kolei Grojeckiej - jako kolej aglomeracyjna nie ma szans, po
odcieciu jej od Warszawy. Natomiast jako kolej lokalna, z trzema - czterema
parami pociagow osobowych ma szanse, pod warunkiem poprawy stanu toru -
zwiekszenia szybkosci, oraz pozyskania na powrot dawnych klientow na ruch
towarowy, ktory na tej kolejce swego czasu byl dosc dobry.
- kolejka powiatowa - przykład Średzkiej, Białośliwskiej i innych
No tak. Sredzka jest w porzadku, Bialosliwska chce przejac powiat Pilski, i
dobrze, moze by sie cos ruszylo. Wogole koeje dawne powiatowe i cukrownicze
powinny byc oddane ich prawowitym wlascicielom w ramach reprywatyzacji.
- kolejka turystyczna - przykład np. "nadmorskiej"
Kolejka Zulawska, mimo, ze byla turystyczna, zostala wykonczona...
Ale ja wiedzialem o tym, ze predzej czy pozniej umrze, od czasu likwidacji
stacji przeladunkowej w Lisewie i rampy transporterowej w Nowym Dworze.
Zostala celowo odcieta od sieci NT, zeby ja wykonczyc. Tak samo zreszta, jak
Opalenicka zostala odcieta wraz z modernizacja E20...
- tym, którym się udało ?! - przykład Bieszczadzka
Tu nie bylbym taki hop-siup. Kumpel mi opowiadla, jakie rzeczy sie dzieja na
Bieszczadzkiej - z rozkrecaniem torow przez pracownikow, zeby wykoleic
maszyniste, ktory z nimi nie pije....
Ale to temat na osobny post.
* Jakie parametry organizacyjne i techniczno - usługowe powinna spełniać
kolejka wąskotorowa XXI wieku ?
- organizacyjne - właściciel i sposób zarządzania
Gminy lub powiat, ewentualnie towarzystwo akcyjne lub Fundacja (dowolna,
albo przypisana kolejce, albo FWP). Zatrudnienie minimalne, kolejka potrafi
funkcjonowac przy kilkunastoosobowym zatrudnieniu - ale wtedy konieczne jest
laczenie stanowisk. Ten aspekt oszczednosci na kosztach osobowych omowil
Michal Zajfert m@obet.com.pl w swojej pracy magisterskiej.
- techniczne - tabor
Tabor musi byc dostosowany do potrzeb przewozowych. a ze na nic nowego,
przynajmniej w pierwszej fazie dzialalnosci nie mozna liczyc, to niestety
musza to byc wagony rumunskie, ewentualnie ostatki z MBd1 i MBxd1. W
przyszlosci mozna pomyslec nad przebudowa uzywanego waskotorowego taboru
tramwajowego na naped spalinowy lub akumulatorowy.
- usługowe - co powinny wozić i jak konkurować z "mafią drogową"
Przede wszystkim ladunki masowe, takie jak buraki, wegiel, ropa i nawozy
sztuczne. Ponadto powinno sie wykorzystac w maksymalnym stopniu istniejace ,
a takze te rozebrane bocznice, stosujac ceny preferencyjne dla odbiorcow z
wlasnymi bocznicami. Nawet jesli bedzie to jedna weglarka tygodniowo na
bocznice kotlowni.
Poza tym potrzebne sa naciski, zeby gminy wprowadzily ograniczenia w ruchu
ciezarowek, ale przede wszystkim je egzekwowaly.
* Jakie są możliwości i kierunki "rozwoju" kolejek wąskotorowych ?
Mozliwosci sa duze. Skoro cos juz jest, skoro ma jakis niewykorzystany
potencjal przewozowy, to tylko od organizacji zalezy, czy ten potencjal
zostanie wykorzystany.
Pozdrawiam !
Piotr Chylinski http://kolej.pasjo.net.pl/~chylin
chy@WONSPAM.kolej.pasjo.net.pl - Usun WONSPAM
Im wiecej staram się zozumiec, tym wiecej rozumiem, ze nic nie rozumiem...