List Krzysztofa Pawlaka z Prudnika w sprawie powrotu pociągu relacji
Kraków - Jelenia Góra (przez Prudnik, Nysę, Jaworzynę Śląską)
skierowany do Prezesa Zarządu PKP Intercity
Krzysztof Pawlak
Prudnik, dn. 19.01.2009
Pan
Krzysztof Celiński
Prezes Zarządu
PKP Intercity Sp. z o. o.
Szanowny Panie Prezesie,
W związku z przejęciem przez PKP Intercity pociągów międzywojewódzkich
pospiesznych w grudniu 2008r. zwracam się do Pana w imieniu swoim oraz
mieszkańców powiatu prudnickiego o przywrócenie pociągu pospiesznego
łączącego Górny Śląsk z Kotliną Kłodzką oraz Karkonoszami.
W rozkładzie jazdy 2006/7 kursował sezonowy (22-31.XII.06, 26.I -
25.II, 6-10.IV, 27.IV-6.V, 23.VI-2.IX) pociąg pospieszny nr R-64501
relacji Przemyśl / Lublin - Katowice - Nysa - Kłodzko - Jelenia Góra,
który z dniem wejścia w życie oferty 2007/2008 został zlikwidowany.
Powyższy pociąg zapewniał dogodne połączenie bez konieczności
uciążliwych przesiadek między innymi do Katowic, Krakowa, Rzeszowa,
Przemyśla, Kielc, Lublina, w kierunku zachodnim do Kłodzka, Wałbrzycha
czy Jeleniej Góry ciesząc się dużym zainteresowaniem podróżnych. Przez
wiele lat na linii Katowice - Legnica kursowało wiele par pociągów
międzywojewódzkich, które zawsze cieszyły się dużym zainteresowaniem.
Nie sposób nie wymienić słynnego pociągu z Katowic do Legnicy, który
kursował przez około 30 lat. Z takich miejscowości jak Nysa, Prudnik
można było dojechać w różne zakątki kraju, korzystając między innymi z
ww. pociągu. Wprowadzony proces restrukturyzacji i regionalizacji
kolei doprowadził do likwidacji wielu połączeń dalekobieżnych
pozostawiając jedynie krótkie pociągi regionalne.
Likwidacja pociągu pospiesznego z Jeleniej Góry do Krakowa (taka była
pierwotna relacja) wywołała społeczny sprzeciw, w szczególności
mieszkańców południowej Opolszczyzny. Protestowali mieszkańcy,
samorządy lokalne (m. in. Powiat Prudnik, Nysa), władze Województwa
Opolskiego oraz parlamentarzyści reprezentujący nasz region.
Przewoźnik PKP Przewozy Regionalne w ramach rekompensaty (na wnioski
mieszkańców i władz) uruchomił sezonowe połączenie relacji Warszawa
Wschodnia - Opole - Nysa - Kłodzko, które nie spełnia oczekiwań
mieszkańców regionu, a które od 14 grudnia realizuje kierowana przez
Pana spółka PKP Intercity. Naszym zdaniem powyższy pociąg nie jest
żadną alternatywą dla zlikwidowanego połączenia z Krakowa do Jeleniej
Góry przede wszystkim ze względu na zupełnie inne naturalne potoki
oraz nieatrakcyjny czas przejazdu. W sposób niesprawiedliwy pozbawiono
nas, mieszkańców dogodnego i bezpośredniego połączenia. Brak pociągu
pospiesznego kursującego przez Prudnik, Nysę powoduje dalszą
degradację połączeń słynnej niegdyś Magistrali Podsudeckiej oraz
dalszą marginalizację nie tylko naszego regionu, ale całej południowej
Opolszczyzny, wpływając na spadek atrakcyjności turystycznej i
gospodarczej regionu oraz obniżenie mobilności jego mieszkańców.
Z Prudnickiego dworca PKP w sezonie 2008/9 pozostały wyłącznie kursy
do Nysy, Brzegu i Kędzierzyna Koźla obsługiwane autobusami szynowymi,
które ulegają częstym awariom powodując spadek liczby podróżnych
chcących skorzystać z usług kolei. Przykładowo przejazd z Prudnika do
Katowic (112km) pociągiem osobowym już dziś wiąże się z co najmniej
dwoma przesiadkami w Kędzierzynie Koźlu oraz w Gliwicach. W kierunku
Świdnicy, Dzierżoniowa i Wałbrzycha nie ma już żadnego połączenia. Od
14 grudnia 2008r. PKP PR oraz Urząd Marszałkowski Województwa
Opolskiego zlikwidował wszystkie połączenia z Nysy w kierunku Kamieńca
Ząbkowickiego i dalej do Świdnicy i Dzierżoniowa, Wałbrzycha czy
Legnicy.
W związku z rozminięciem się z oczekiwaniami społeczeństwa wnioskuję o
przywrócenie kursowania pociągu pospiesznego relacji Kraków - Jelenia
Góra, przez Katowice, Prudnik, Nysę, Dzierżoniów, Świdnicę, Jaworzynę
Śląską, Wałbrzych. Powyższy pociąg będzie zapewniał dogodne połączenie
aglomeracji krakowskiej i śląskiej z Kotliną Kłodzką, Karkonoszami i
bogatym w atrakcje turystyczne Dolnym Śląskiem. Z drugiej strony
powyższy pociąg będzie zapewniał dogodne połączenie z ważnymi
ośrodkami akademickimi (Kraków, Katowice, Gliwice), handlowo -
usługowymi oraz przemysłowymi Górnego Śląska. Dotychczasowy pociąg w
ciągu ostatnich kilku lat kursował przez Kłodzko, Nową Rudę,
Wałbrzych, z pominięciem Dzierżoniowa i Świdnicy nie dając możliwości
realizacji naturalnych potoków podróżnych od lat występujących w ciągu
Świdnica - Dzierżoniów - Nysa - Prudnik - Katowice.
Jako mieszkaniec regionu, miłośnik kolei i bezpośrednio zainteresowany
rozwojem transportu kolei oraz regionu proszę o rozważenie ww.
propozycji. W ramach optymalizacji kosztów proponuję uruchomienie
pociągu na odcinku Kędzierzyn Koźle - Jelenia Góra jako łącznika, trzy
wagonowy skład od pociągu Krakowianka włączany i wyłączany na stacji
Kędzierzyn Koźle. Podobnie jak w poprzednich latach proponowany skład
powinien wyjeżdżać z Krakowa około 6:00, powrót około godziny 22:00.
Brak w nowym rozkładzie jazdy pociągu pospiesznego pozostawi nam
mieszkańcom niewielkie możliwości podróżowania, wpływając negatywnie
na wizerunek nie tylko naszego powiatu ale całej południowej
Opolszczyzny. Uruchomienie ww. pociągu wpłynie znacząco na poprawę
komunikacji, wzrost mobilności społeczeństwa oraz przede wszystkim
spowoduje wzrost atrakcyjności turystycznej i gospodarczej regionu.
Z poważaniem
Krzysztof Pawlak
Do wiadomości:
* Tygodnik Prudnicki, Prudnik, ul. Kościuszki 13a,
* Nowa Trybuna Opolska,
* Euroregion Pradziad Prudnik - Rynek,
* Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego
* Starosta Prudnicki,
* Starosta Nyski,
* Urząd Miasta i Gminy Prudnik,
* Pani Poseł Danuta Jazłowiecka,
* Pan Poseł Tadeusz Jarmuziewicz,
* Pan Poseł Robert Węgrzyn,
* Pan Poseł Łukasz Tusk,
* Pan Poseł Adam Krupa,
* Pan Poseł Andrzej Buła,
* Pan Poseł Stanisław Rakoczy,
* Pan Poseł Ryszard Galla,