Oglądasz wypowiedzi wyszukane dla słów: powiat rówieński
Temat: Musiłowicz Bagińscy Wołyń/Babin/rowieńskie
Musiłowicz Bagińscy Wołyń/Babin/rowieńskie
WITAM
POSZUKUJE CÓRKI BRATA MOJEJ BABCI RENATE MUSIŁOWICZ UR 1939 W BABINIE
POWIAT
ROWIEŃSKI.CÓRKA FELIKSA I STANISŁAWY Z DOMU BAGIŃSKA (RODZEŃSTWO STANISŁAWY TO
MIKOŁAJ,BOGUMIŁA,FELIKSA LUB FELICJA PO MĘŻU FILIPOWICZ).PRZED WOJNĄ
ZAMIESZKIWALI W OSADZIE PRZYFABRYCZNEJ (CUKROWNI)W BABINIE W
POWIECIE
ROWIEŃSKIM.BABCIA STRACIŁA KONTAKT Z RODZINĄ W 1945 GDY ZOSTAŁA WYWIEZIONA NA
ZIEMIE ODZYSKANE ZA WSZELKIE INFORMACJE BEDE WDZIĘCZNY
POZDRAWIAM HIIDERY
HIIDERY@WP.PL
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
Temat: "Romantyczny terrorysta"
odwiedził nas euroazjata mat120 i napisał:
> Panie wołczek, jak juz się zajmujesz historią to radzę....
a ja matowi poradzę w staroruskim : "a poszoł won swołocz" niegodnyś aby u nas
cokolwiek pisać :)))
Z kolei markochmeleski.1 napisał: > a ja jeszcze dodam jeden twór, neounia
A ja dopowiem cytatem z wikipedii :
Neounia na Kresach II Rzeczypospolitej [edytuj]
Zwolennikiem neounii był ordynariusz podlaski Henryk Przeździecki, który
wykorzystał stanowisko Watykanu w sprawie ewangelizowania prawosławnych. Papież
Pius XI upoważnił biskupa Przeździeckiego instrukcją „Zelum Amplitudinis” do
„pozyskiwania” wiernych. Biskup podlaski sprawował władzę jurysdykcyjną nad
nowym obrządkiem i jego duchownymi. Z czasem podobne pełnomocnictwa uzyskali
także inni biskupi kresowi – wileński, piński, łucki i lubelski. Tworzony
obrządek określano jako bizantyjsko-słowiański, wschodniosłowiański lub
wschodniokatolicki.
Biskup Henryk Przeździecki w 1924 r. sprowadził do Polski zakon jezuitów
obrządku wschodniego, którzy osiedlili się w Albertynie koło Słonima na terenie
obecnej Białorusi. Tam też biskup erygował pierwszą parafię neounicką.
W 1927 roku wierni 10 parafii prawosławnych na Polesiu zdecydowali się odnowić
unię z Kościołem katolickim. Z uwagi jednak na to, że parafie te w swojej
liturgii używały obrządku bizantyjsko-słowiańskiego, a nie jak reszta
grekokatolików w Polsce rytu bizantyjsko-ukraińskiego postanowiono, że nowe
wyznanie pozostanie przy swoich dotychczasowych tradycjach. Tym samym neounici
nie weszli w skład Kościoła Grekokatolickiego (unickiego), a opiekę nad nimi
przejął Kościół rzymskokatolicki. Pod koniec 1927 roku było już 14 parafii
obsługiwanych przez 28 księży i skupiających ok. 20.000 wiernych.
W 1931 roku obrządek uzyskał własnego biskupa. Z woli Stolicy Apostolskiej
został nim Ukrainiec Mykoła Czarnecki z zakonu redemptorystów. Nie uzyskał on
jednak jurysdykcji nad neounią, gdyż rząd polski nie wyraził na to zgody – nowy
obrządek nie był przewidziany przez konkordat Polski ze Stolicą Apostolską z
1925 roku. Także w 1931 roku jezuici albertyńscy otrzymali od biskupa Adolfa
Szelążka seminarium wschodnie w Dubnie, które później przekształcili w Papieskie
Seminarium Wschodnie.
Neounia na terenie diecezji łuckiej [
Przed II wojną światową na terenie diecezji łuckiej znajdowały się 4 parafie
obrządku greckokatolickiego i 11 (+ kilka „organizujących się”) parafii obrządku
bizantyjsko-słowiańskiego. Parafie grekokatolickie były w następujących
miejscowościach: Antonówka (
powiat kostopolski), Oździutycze (
powiat kowelski),
Powórsk (
powiat kowelski) i Żdżary (
powiat włodzimierski). Parafie obrządku
bizantyjsko-słowiańskiego znajdowały się w następujących miejscowościach: Cechów
(
powiat horochowski), Dubeczno (
powiat kowelski), Gaje Lewiatyńskie (
powiat
dubieński), Humniszcze (
powiat horochowski), Jeziory (
powiat łucki), Kraska
(
powiat kowelski), Kuśkowce Wielkie (
powiat krzemieniecki), Łuck (województwo
wołyńskie), Miatyn (
powiat rówieński), Równe (województwo wołyńskie), Tutowicze
(
powiat sarneński), Zastawie (
powiat rówieński) i Żabcze (
powiat łucki). Chociaż
od 1931 roku był biskup Mykoła Czarnecki wizytatorem apostolskim dla parafii
grekokatolickich i obrządku bizantyjsko-słowiańskiego to podlegały one
jurysdykcji rzymskokatolickiego biskupa łuckiego Adolfa Piotra Szelążka. Po II
wojnie światowej i zmianie granic parafie neounickie na terenie Wołynia, jak i
całego ZSRR zanikły. Do dziś jedyna neounicka parafia przetrwała w Polsce: w
Kostomłotach, niedaleko Białej Podlaskiej.
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwitch-world.pev.pl