Linki
menu      powieści Bolesława Prusa
menu      powieści Edmunda Niziurskiego
menu      powieści Joanny Chmielewskiej
menu      Powieść awanturnicza
menu      powieść detektywistyczna
menu      powieść dla młodzieży
menu      powieść dokumentalna
menu      Powieść eksperymentalna
menu      powieść fantazy
menu      powieść filozoficzna
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bolanda.keep.pl
  • Oglądasz wypowiedzi wyszukane dla słów: powieść epistolarna





    Temat: (proza epistolarna)
     Tomaszek :
    [...]


    Mimo to mam ochotę anemicznie obstawać
    przy swoim; "na pokaz" zakłada wszak szersze i
    niedoprecyzowane audytorium.


    Noooo. Aaale węęższeee,sprecyzowaaane,moooże czaaasem
    skuteeeczniej mobilizooować doo odstawieeeenia pokazóóóówyy.
    Jaaak autorooowi na niiim zaleeeeży :-)

    Znaczy kanał jest zwykle wtedy,gdy ktoś naprawdę pisał
    wyłącznie do szuflady,a nagle odkrył możliwość anonimowego
    udostępnienia dzieł światu.W gazetce osiedlowej albo
    Internecie.

     Notabene "Listy do Pani Z."


    same w sobie są najostatniejszym możliwym przykładem
    twórczości "nie na pokaz", jako że - tu wyjaśnienie dla
    niedoinformowanych czytelników tego wątku - stanowią
    "powieść epistolarną", a więc są fikcją czystą
    przeczystą.


    Ja jestem niedoinformowana,właśnie skończyłam 3. tom : wiesz
    na pewno?
    Bo aluzje są tak starannie wyreżyserowane(?),że
    myślałam,iż -oczywiście,na użytek gatunku-ale jednak wybrał
    sobie jakąś istniejącą znajomą i już się zaciekawiłam,kto
    to.


    |    A do niektórych mężczyzn samo się pisze poezją.
    Naprawdę?! A to szczęściarze!... :)


    Szowinista męski. Mówi się: "a do kobiet-wszystkich" ;-)

    g.

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: JK Rowling
     W news:slrnbfb02a.t7g.leszek@deith.dom.pl,
     Leszek Krupiński <les@php.netnapisał(a):


    Tak, jeśli pisze swoje powieści na usenecie :)
    Ale to by było nawet ciekawe. Można by flejmy robić z bohaterami,
    skarżyć się do abuse że jakaś zła postać spamuje, robić crossposty,
    ntg'i i inne lokalne przyjemności usenetu.


     Parę  blogów już opublikowano, więc w sumie czemu nie powieść Usenetowa?
     Forma w pewnym sensie (powieść epistolarna) istnieje od wieków, tylko
     trochę specyfiki współczesnej i można pisać. ;)

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: JK Rowling


    Konrad Brywczynski <kon@brywczynski.tkwrote:  
     Parę  blogów już opublikowano, więc w sumie czemu nie powieść
    Usenetowa? Forma w pewnym sensie (powieść epistolarna) istnieje
    od wieków, tylko  trochę specyfiki współczesnej i można pisać. ;)


    Co rozumiesz przez "powieść usenetową"? Bo jeżeli powieść usenetowa
    to taka, która oddaje jego specyfikę, to trochę takich już jest.

    PS. Kiedyś rozważałam zanabycie czegoś, co nazywało się "Samotność
    w Sieci", ale po pobieżnym przejrzeniu szybko stwierdziłam, że to kolejna
    książka o miłości, zamiast e-maili można było dać papierowe liściki i
    wyszłoby na jedno. Nie kupiłam.

    pozdrawiam
    K.

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Literackie opisy pisania listu miłosnego ?
    Cierpienia młodego Wertera - to powieść epistolarna - prawie cała
    napisana jest w formir listów. W Nad Niemnem Zygmunt Korczyński
    przesyła list miłosny Justynie. Kordian raczej nie pisze żadnego
    listu, w glorii nie ma na pewno listów. W Lalce na pewno Wokulski
    pisywał listy, szkice węglem odpadają, miłosierdzie gminy odpada -
    nic tu nie ma. W podręczniku jest fr."Nowej Heloizy" - to też
    powieść epistolarna, można się odwołać. Wybierz kilka przeczytaj i
    będziesz i podobieństwa i różnice, bo listy są miłosne ale w innym
    stylu pisane.Musisz je przeczytać, żeby móc porównać. Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: niebezpieczne związki.
    Dołączam się do powyższych opinii: dla mnie to jedna z najlepszych powieści,
    jakie czytałam. Dodam tylko, że sięgnęłam po nią będąc nastolatką i
    spodziewałam się nudy (powieść epistolarna!), a tu taka niespodzianka...
    Pomijając tematykę książki, mój podziw wzbudziła forma powieści, gdyż nie
    przypuszczałam, że w tak genialny sposób można przedstawić ludzkie zachowania,
    ich motywy za pomocą bądź co bądź korespondencji.
    Film też dobry, ale jednak wolę książkę. Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Milorad Pavic "Słownik chazarski"
    Idąc tokiem myślenia Itka
    do "Słownika Chazarskiego" nie należy zaglądać nie będąc specjalistą (minimum
    magisterka? może matura z historii starczy?) w nastepujących dziedzinach
    (zostawiajac na boku Chazarów):
    - historia chrześcijaństwa (całe dwa tysiące lat) ze szczególnym uwzględnieniem
    wczesnego średniowiecza i efektów Wielkiej Schizmy w 1054 roku
    - historia (rozpowszechniania) islamu
    - Bizancjum
    - plemiona tureckie
    - Holocaust
    - botanika
    - Biblia
    - drukarstwo w Polsce siedemnastego wieku
    - siedemnastowieczny Stambuł
    - rekonkwista
    - siedemnastowieczne Bałkany
    - medycyna sądowa
    - bezsenność
    - mity i wierzenia ludowe połowy Europy
    - żywoty świetych
    - seksuologia
    - "Iliada" i Odyseja"
    - zoologia
    - astronomia
    - powieść epistolarna
    - hipika

    Moim zdaniem trzeba też znać sytuację w Jugosłowii w czasie pisania książki
    przez Pavica oraz twórczość współczesnych mu pisarzy, przynajmniej krajów
    Jugosławii (od Selimovica i Andrica do Kisa i Bulatovica), choć może nie
    wystarczyć...

    Szukajac następnych stopni powiązań dochodzi się do wniosku, ze trzeba wiedzieć
    wszystko, inaczej do powieści nie podchodź. Tak jak zresztą do każdej innej
    książki. Im wiecej wiesz, tym w rzeczywistosci wiesz mniej.
    Wniosek: Nie czytać!
    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Milorad Pavic "Słownik chazarski"
    Zapomnialem jeszcze:
    nie slyszec/nie miec pojecia/nie wiedzieć nic o nastepujacych rzeczach:
    - historia chrześcijaństwa (całe dwa tysiące lat) ze szczególnym uwzględnieniem
    wczesnego średniowiecza i efektów Wielkiej Schizmy w 1054 roku
    - historia (rozpowszechniania) islamu
    - Bizancjum
    - plemiona tureckie
    - Holocaust
    - botanika
    - Biblia
    - drukarstwo w Polsce siedemnastego wieku
    - siedemnastowieczny Stambuł
    - rekonkwista
    - siedemnastowieczne Bałkany
    - medycyna sądowa
    - bezsenność
    - mity i wierzenia ludowe połowy Europy
    - żywoty świetych
    - seksuologia
    - "Iliada" i Odyseja"
    - zoologia
    - astronomia
    - powieść epistolarna
    - hipika

    Pozdr. Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Najsłynniejsze powieści dla kobiet
    Mnie najbardziej podobały się te książki z tego cyklu:
    powieść epistolarna - "Niebezpieczne związki" Choderlos de Laclos
    Forda - "Róże i kapryfolium"
    G. Eliot - "Młyn nad Flossą"
    Dumasa "Królowa Margot" - zawiera liczne polonica
    E. Bronte - "Wichrowe wzgórza" - większości znane
    M. Mitchell - Przeminęło z wiatrem - bardzo sprawna narracja

    Oprócz, wszystkim znanych, tytułów pojawiają się powieści rzadko wydawane,
    które poznaję po raz pierwszy np. wymienione wyżej "Róże i kapryfolium"
    czy "Młyn nad Flossą".
    Teraz przypominam sobie książkę z wczesnej młodości - "Hrabiego Monte Christo",
    oznaczoną numerami 33 i 34, a przede mną PAMIĘTNIKI Casanovy, DZIWNE LOSY JANE
    EYRE C. Bronte, TARGOWISKO PRÓŻNOŚCI Thackeraya i Żeromskiego DZIEJE GRZECHU -
    38 nr.
    Czy ktoś z Państwa wie, ile będzie wydanych książek w tym cyklu?
    Na str. int. Hachette niczego nie ma.

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Zacisze, czyli o nieśmiertelności starego domu
    "W opowiadaniu "Stilleben" i w powieści filozoficznej "Zacisze, albo o nieśmiertelności duszy" opisuje swój dom jako idyllę na uboczu miejskiego zgiełku."

    wbrew pozorom chodzi tylko o jeden i ten sam utwór literacki: powieść epistolarną pod tytułem "Still-Leben,_oder_Ueber Unsterblichkeit_der_Seele" pisaną w formie listów do przyjaciółki pod mottem z "de_rerum_natura_I" lucretiusa (110-117):

    "nunc ratio nulla est restandi, nulla facultas,
    aeternas quoniam poenas in morte timendum.
    ignoratur enim quae sit natura animai,
    nata sit an contra nascentibus insinuetur
    et simul intereat nobiscum morte dirempta
    an tenebras Orci visat vastasque lacunas
    an pecudes alias divinitus insinuet se,"


    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Czy są już dane na temat zabitych i rannych po meczu ze Szczakowianka?
    Czy są już dane na temat zabitych i rannych po meczu ze Szczakowianka?
    Interesuje mnie przede wszystkim liczba niewinnych ofiar! bardzo ciesze sie też
    na kolejne listy do GW:) tym razem już pewnie z zaświatów bo pewnie na
    Szczakowiance udało nam się wszystkich wiernych kibiców Lecha zabić, co więcej
    udało nam sie zamasakrować również tych kibiców którzy nie byli na meczu a
    pisali listy! mam też pytanko do gazety czy planuje wydać jakąś powieść
    epistolarną(kiedyś bardzo popularny gatunek) może warto go odświeżyć? Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Smutek i panika
    suchyx, jeśli chodzi o błędy wszelakiego rodzaju językowe, to najskuteczniejsza
    jest LEKTURA.w dzisiejszych czasach rozrywka zdecydowanie zaniedaban. Na
    początek polecam coś latwego, lejkkiego i przyjemnego - powieść
    epistolarną "Niebezpieczne związki" - formuloewanie my śli w formie listownej i
    ich lektura niesamowicieusprawnia zfdolnosć wysławiania się - naprawdę polecam.
    trzymaj się "ulubieńcu tego czata":P
    ;)

    spastyczka:) Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Smutek i panika
    spastykoojaca napisała:

    > Na
    > początek polecam coś latwego, lejkkiego i przyjemnego - powieść
    > epistolarną "Niebezpieczne związki" - formuloewanie my śli w formie listownej
    i
    >
    > ich lektura niesamowicieusprawnia zfdolnosć wysławiania się - naprawdę
    polecam.
    LISTY św. PAWŁA!
    asa
    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: (proza epistolarna)
    Grażyna Leśniak <GrazynaLesn@poczta.fmwrote in
    message


     Tomaszek :

    | Cóż, nie jestem pewien, że to ja. Ten
    wiersz-niewiersz
    | jest mojego autorstwa w 10-20 procentach; reszta -
    to
    | dosłownie przepisane fragmenty rzeczywistego listu,
    jaki
    | wpadł mi w ręce.
    [...]
    | Taki też był cel eksperymentu:
    | sprawdzić "siłę przebicia" emocji szczerych,
    | autentycznych i nie przeżywanych na pokaz.

    ? Autorka do siebie pisała ten list?
    W wojnie o emocje "nieautentyczne" zacytuję piękny
    kawałek,bo akurat czytam :

    "Myśl,że miałbym coś pisać dla siebie ,napełnia mnie
    obrzydzeniem.Niech mi Pani wierzy :nikt nie pisze dla
    siebie,potomność to pojęcie stworzone przez
    grafomanów.
    [...]Pani adres jest mi potrzebny właśnie po to,żeby
    pisać z
    ryzykiem,tzn.nie dla siebie.Pani gwarantuje mi
    formę,ponieważ ja sam nie jestem dla siebie
    adresem.Forma
    musi być zwróceniem się do kogoś,udawaniem przed
    kimś,akcją
    przeciw komuś.Intymne wynurzenia wobec siebie samego

    prawie w stu procentach wyłgiwaniem się z formy.Scena
    ,myśl,obserwacja muszą być komuś przedłożone,ktoś musi
    odczuć ich agresję,zobaczyć wycelowaną w siebie lufę.W
    sztuce nigdy nie przykłada się lufy do własnej
    skroni.Można
    najwyżej pozorować samobójstwo;prawdziwy strzał jest
    przeznaczony dla innych."
    Kazimierz Brandys,"Listy do Pani Z."

      Czyli protestuję przeciw Twojemu zdefiniowaniu tego
    eksperymentu: adresat był gwarantem formy autorki.


    Protest rzecz jasna przyjęty. Przytoczony cytat nie mógł
    trafić celniej. Jednakże rozumiem, że w gruncie rzeczy
    atakujesz  nieporadność mojej wypowiedzi, a nie plan
    Eksperymentu. Może powinienem zastąpić "na pokaz" przez
    "pod publikę"? Mimo to mam ochotę anemicznie obstawać
    przy swoim; "na pokaz" zakłada wszak szersze i
    niedoprecyzowane audytorium. Notabene "Listy do Pani Z."
    same w sobie są najostatniejszym możliwym przykładem
    twórczości "nie na pokaz", jako że - tu wyjaśnienie dla
    niedoinformowanych czytelników tego wątku - stanowią
    "powieść epistolarną", a więc są fikcją czystą
    przeczystą.


       A do niektórych mężczyzn samo się pisze poezją.


    Naprawdę?! A to szczęściarze!... :)

    T.

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Powieść Epistolarna
    Cześć

    Poszukuje informacje na temat powieści epistolarnej.

    Może ktoś z was ma coś na ten temat?

    Był bym bardzo wdzięczny ;)

    Prosze o kontakt na maila: d@grok.otd.pl

    Dziękuje i pozdrawiam:
    Dadi

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Literackie opisy pisania listu miłosnego ?
    a może "Niebezpieczne związki" Choderlosa de Laclosa?? także powieść
    epistolarna.
    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Punkty za walory?
    Ja na probnej napisalam ze Werter to powiesc epistolarna i dostalam jeden punkt
    za walor ;] Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Serial na dwa długopisy
    nowy nurt literatury:)- powieść epistolarna feministyczna ??? Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Jane Austen-pilne-matura ustna 8.05 !!
    Były to pierwsze powieści wydane pod nazwiskiem Jane Austen.


    Twórczość [edytuj]

    Powieści [edytuj]
    Sense and Sensibility (Rozważna i romantyczna) - 1811
    Pride and Prejudice (Duma i uprzedzenie) - 1813
    Mansfield Park - 1814
    Emma - 1815
    Northanger Abbey (Opactwo Northanger) - 1817, wydanie pośmiertne
    Persuasion (Perswazje) - 1817, wydanie pośmiertne

    Utwory krótsze [edytuj]
    Lady Susan – wczesna (napisana prawdopodobnie ok. 1795 r.) powieść
    epistolarna, niewydana za życia autorki.
    The Watsons (Watsonowie) – niedokończona powieść zaczęta
    prawdopodobnie ok. 1803 roku. Praca nad książką została przerwana
    prawdopodobnie ze względu na śmierć ojca Jane Austen w 1805 roku.
    Sanditon - pracę nad tą powieścią przerwała śmierć autorki.

    Juvenilia [edytuj]
    The Three Sisters
    Love and Freindship
    The History of England
    Catharine, or the Bower
    The Beautifull Cassandra

    Filmy zrealizowane na podstawie powieści [edytuj]
    Duma i uprzedzenie - 1938 (TV), 1940, 1952, 1958,1967 (TV), 1980,
    2003, 2005; w 2004 r. zrealizowano także specyficzną, indyjską
    wersję pt. Bride and Prejudice; oraz w 1995 (serial TV)
    Rozważna i romantyczna - 1971 (TV), 1981 (TV), 1995 (Film), 2008
    (serial BBC)
    Mansfield Park - 1983 (TV), 1999, 2007
    Emma - 1972 (TV), 1996 (TV), 1996
    Opactwo Northanger - 1986 (TV), 2007
    Perswazje - 1960 (TV), 1971 (TV), 1995, 2007 (ITV)

    Filmy biograficzne [edytuj]
    Zakochana Jane 2007, reżyseria Julian Jarrold, w roli Jane Austen
    Anne Hathaway
    Miss Austen Regrets 2007 (TV), w roli Jane Austen Olivia Williams

    Kontynuacje powieści (innych autorów) [edytuj]
    Powieści Jane Austen mają liczne kontynuacje, na ogół utrzymane w
    konwencji typowego współczesnego romansu. Pozycje przełożone na
    język polski:

    Julia Barret: Zarozumiałość (cd. Dumy i uprzedzenia), Trzecia
    siostra (cd. Rozważnej i romantycznej)
    Joan Austen-Leigh (cioteczna prawnuczka Jane Austen): Świat Emmy
    (cd. Emmy), Emma i inni (cd. Świata Emmy)
    Emma Tennant: Zakochana Emma (cd. Emmy), Pemberley (cd. Dumy i
    uprzedzenia), Niedobrana para (cd. Pemberley), Eleonora i Marianna
    (cd. Rozważnej i romantycznej)
    Joan Aiken: Córka Elizy (cd. "Rozważnej i romantycznej")

    Ciekawostki
    W 2006 włoskie wydawnictwo kart do gry, kolekcjonerskich i
    tarotowych Lo Scarabeo opublikowało talię Tarot Jane Austen, w
    której symbolika i znaczenie wróżebne kart tarota zostały
    przedstawione za pomocą scen z książek Jane Austen.

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: prezent
    prezent
    ANTYK
    1.Sofokles „Król Edyp” (katharsis, mimesis, konflikt tragiczny, wina
    tragiczna, tragedia antyczna)

    ŚREDNIOWIECZE/RENESANS
    1.Dante Alighieri „Boska komedia” (poemat)

    BAROK
    1.William Szekspir „Makbet” (żądza władzy, dramat szekspirowski)
    2. Molier „Świętoszek” (obłuda, satyra społeczna, komedia)

    ROMANTYZM
    1. J.W. Goethe „Cierpienia młodego Wertera” (powieść epistolarna, werteryzm)
    2. A.Mickiewicz „Dziady” cz. III (mesjanizm, prometeizm, bunt prometejski,
    metafizyka, martyrologia, dramat romantyczny)
    3. Z.Krasiński „Nie-Boska komedia” (dramat romantyczny, problem rewolucji,
    historiozofia, poezja romantyczna)
    4. J.Słowacki „Kordian” (dramat romantyczny, winkelriedyzm, Weltschmerz)
    5. J. W. Goethe „Faust” (vanitas, poznanie)
    6. A.Mickiewicz “Pan Tadeusz” (epopeja narodowa, idylla, arkadyjski charakter)

    POZYTYWIZM
    1. M.Konopnicka “Mendel Gdański” (asymilacja Żydów, obrazek, tendencyjność)
    2. B.Prus „Kamizelka” (nowela, opowieść o wielkiej miłości)
    3. F.Dostojewski „Zbrodnia i kara” (powieść realistyczno-psychologiczna,
    szczegółowy opis psychologiczny, wielogłosowość narracyjna)
    4. B.Prus „Lalka” (retrospekcje, powieść o „straconych złudzeniach”, „Trzy
    pokolenia” – pierwotnie tytuł, powieść panoramiczna, powieść realistyczna,
    mimesis, przyczynowo-skutkowy ciąg zdarzeń, zasada prawdopodobieństwa, poetyka
    detalu)
    5. E.Orzeszkowa „Nad Niemnem”(mowa ezopowa, epopeja przedstawiająca kresy,
    mogiły, arkadia, powieść realistyczna, tendencyjna, tradycja, kult pracy)
    6. H.Sienkiewicz „Potop” (elementy baśniowe, westernowe, gawędy szlacheckiej,
    epopei; powieść historyczna)
    7. E.Orzeszkowa „Gloria victis” (vae victis – biada zwyciężonym, gloria victis
    – chwała zwyciężonym – parafraza; nowela o tematyce patriotycznej (powstanie
    styczniowe))

    MŁODA POLSKA
    1.S.Wyspiański „Wesele”(dekadentyzm, elementy fantastyczno-symboliczne, dramat)
    2.W.S. Reymont „Chłopi” (epopeja chłopska, retardacja, realizm szczegółu,
    bogactwo świata przedstawionego)
    3.S.Żeromski „Ludzie Bezdomni” (symbole – ubogi rybak, Wenus z Milo, rozdarta
    sosna; kwestie bezdomności naturalizm, synkretyzm stylowy, luźna kompozycja)
    4.Joseph Konrad „Jądro ciemności” (nielinearny tok narracji, dygresje,
    retrospekcja, ironia z tragizmem, połączenie realizmu z symbolizmem,
    opowiadanie paraboliczne)

    20-LECIE MIĘDZYWOJENNE
    1. S.Żeromski „Przedwiośnie”(obraz rewolucji, utopia, przestrzeń mitu)
    2. W.Gombrowicz „Ferdydurke” (infantylizm, karykatura, kontrast, powieść
    awangardowa, parodia, groteska, kreacjonizm, absurd, odstępstwo od normy;
    „przyprawianie gęby”,”upupienie”, „pupa”, „gęba”, „forma”)
    3. Z.Nałkowska „Granica” (determinizm: społeczny, psychologiczny, biologiczny;
    granica: kompromisu, między klasami, między obiektywnością a subiektywnością)
    4. M.Kuncewiczowa „Cudzoziemka” (introspekcja,retrospekcja, powieść
    psychologiczna, psychologizm, psychoanaliza, subiektywizm)
    5. S.I. Witkiewicz „Szewcy” (deformacja, absurd, groteska, parodia, dramat
    awangardowy, dramat paraboliczny)
    6. Franz Kafka „Proces”(absurd, egzystencjalizm, moralitet, powieść-parabola,
    Everyman, egzystencjalizm, reifikacja, oniryzm, sytuacja kafkowska)

    WSPÓŁCZESNOŚĆ
    1. Tadeusz Borowski – wybór opowiadań (behawioryzm – przedstawienie bohatera w
    praktycznym działaniu, olbrzymia rola dialogu; człowiek zlagrowany, dehumanizacja
    2. Gustaw Herling-Grudziński „Inny Świat” (synkretyczna forma –dokument?esej?
    autobiografia? Realia obozu sowieckiego; Borowski stracił wiarę, Gruziński nie
    utracił wiary w wartości)
    3. Michał Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” (przestrzeń: realistyczna,
    historyczna, fantastyczna, powieść o totalitaryzmie, bezczas, retrospekcja
    4. Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” (niejednorodna formalnie, dokument
    beletryzowany, esej, retrospekcje, heroizacja i deheroizacja, świadectwo)
    5. Sławomir Mrożek „Tango” (dramat absurdu, dramat o rewolucji, groteska,
    czarny humor)
    6. Albert Camus „Dżuma” (egzystencjalizm, powieść paraboliczna, bezczas)
    7. Witold Gombrowicz „Trans Atlantyk” (groteska, patriarchat, sarmatyzm)




    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Chyba sie musze wypisać
    Powieść - długi utwór narracyjny, opisujący zwykle rozbudowany ciąg zdarzeń.
    Praprzodkiem współczesnej powieści był średniowieczny epos rycerski i romans.
    Pierwsze dzieła powieściowe zaczęły powstawać w XVI w. Najbardziej popularna
    postać powieści, zwana powieścią klasyczną powstała w drugiej połowie XIX
    wieku. Powieść do dzisiaj stanowi najbardziej popularny gatunek literacki, z
    którego w dużym stopniu wywodzi się film fabularny.

    Klasyczna powieść jest pisana prozą, w której występują liczne dialogi, opisy
    akcji i natury i jest podzielona na rozdziały liczące od kilku do
    kilkudziesięciu stron. Całość liczy od ok. 100 do ok. 500 stron maszynopisu.
    Klasyczna powieść posiada wszystkowiedzącego, anonimowego narratora i
    wielowątkową, liniową, chronologiczną fabułę. Wiele powieści, zwłaszcza
    współczesnych świadomie odchodzi od tego klasycznego schematu.

    Franz Karl Stanzel zaproponował trzy podstawowe typy powieści, ze względu na
    rodzaj narracji, który to podział przyjął się dość powszechnie teorii
    literatury:

    powieść auktoralna - w której narrator komentuje wydarzenia, ale między nim, a
    światem przedstawionym istnieje dystans; narrator nie jest bohaterem, nie
    występuje w świecie przedstawionym - w grupie tej mieści się powieść klasyczna
    powieść pierwszoosobowa - w której narrator występuje w świecie przedstawionym
    w tym samym miejscu i czasie, co bohaterowie oraz opowiada, co przeżył lub
    czego dowiedział się od innych; narrator jednak wie więcej niż pozostali
    bohaterowie - jest to najczęstsza forma powieści autobiograficznej
    powieść personalna - w której trudno wyczuć obecność narratora, gdyż czytelnik
    patrzy na akcję oczami bohatera; brak w niej komentarzy do działań bohaterów,
    występuje tylko opis ich zachowań i myśli.
    Ze względu na formę występują następujące rodzaje powieści:

    powieść epistolarna - pisaną w formie zbioru listów
    powieść dialogowa - pisana w formie czystego dialogu - bez fragmentów opisowych
    i czysto-narracyjnych
    powieść rzeka - stanowiąca zbiór minipowieści, pisanych w porządku
    chronologicznym tworzących jedną całość
    powieść szkatułkowa - pisana w formie zbioru pozornie z sobą niezwiązanych
    opowiadań - np. opowiadających tę samą historię z punktu widzenia różnych
    narratorów, lub zbudowanej w formie "opowiadania w opowiadaniu".
    strumień świadomości - powieść nie opisująca wydarzeń zewnętrznych lecz
    stanowiąca "zapis myśli"
    Szczególnymi gatunkami powieści są:

    powieść tendencyjna - pisana od początku w celu udowodnienia pewnej, narzuconej
    z góry tezy
    powieść traktat - w której opisywane wydarzenia są wyłącznie pretekstem do
    przekazania treści światopoglądowo-filozoficznych
    powieść edukacyjna - w której opisywane wydarzenia służą głównie do przekazania
    w przyjemnej formie określonego zasobu wiedzy
    powieść parabola - w której opisywane wydarzenia są symboliczną formą
    przedstawienia pewnej tezy, niezwiązanej bezpośrednio z samymi wydarzeniami
    powieść biograficzna - biografia pisana w formie powieści
    Ze względu na zakres tematyczny, rozróżnia się następujące gatunki powieści:

    powieść fantastyczna
    powieść fantastyczno-naukowa
    powieść gotycka
    powieść historyczna
    powieść kryminalna
    powieść przygodowa
    powieść psychologiczna
    powieść sensacyjna
    powieść sentymentalna
    powieść społeczno-obyczajowa
    powieść sensacyjno-detektywistyczna

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: GENIUSZE SŁOWIAŃSZCZYZNY
    DOSTOJEWSKI FIODOR M.
    DOSTOJEWSKI FIODOR M.
    Nowa encyklopedia powszechna PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN SA


    DOSTOJEWSKI FIODOR M. (1821–81), powieściopisarz ros.; mistrz prozy psychol.;
    1843 ukończył Wojsk. Szkołę Inżynieryjną w Petersburgu, po roku opuścił wojsko
    i poświęcił się pracy literackiej. Pierwszy utwór — powieść epistolarna Biedni
    ludzie (1846, wyd. pol. 1929), przedstawiająca losy drobnego urzędnika i
    zwykłej dziewczyny, zyskała wysoką ocenę krytyki, stawiając Dostojewskiego
    wśród wybitnych pisarzy ros. szkoły naturalnej. W dalszej twórczości
    Dostojewskiego oddalił się od dominującego kierunku ówczesnej prozy ros.
    pogłębiając analizę psychol. postaci; dobro i zło natury ludzkiej,
    irracjonalizm psychiki, zagadnienia rozdwojenia wewn. i marzycielstwa stanowią
    gł. problematykę utworów: Sobowtór (1846, wyd. pol. w: Sobowtór i inne
    opowiadania 1962), Gospodyni (1847, wyd. pol. 1962), Białe noce (1848, wyd.
    pol. 1902). W 1849 Dostojewskiego aresztowano za udział w kółku pietraszewców i
    skazano na karę śmierci, następnie tuż przed egzekucją ułaskawiono, zamieniając
    wyrok na 4 lata katorgi i służbę wojsk.; 1859 wrócił do Petersburga, a
    przeżycia z tego okresu wraz z rozmyślaniami o motywach postępowania człowieka
    i tajnikach natury ludzkiej zawarł we Wspomnieniach z domu umarłych (1860–62,
    wyd. pol. 1897).
    Na zesłaniu w światopoglądzie Dostojewskiego nastąpił zwrot ku chrześcijaństwu,
    które w najczystszej postaci zachowało się wg niego w prawosł. wierze ludu
    ros.; pierwszym artyst. ujęciem nowej problematyki były Notatki z podziemia
    (1864, wyd. pol. w wyborze Opowieści 1929), ukazujące destrukcyjny wpływ
    indywidualizmu na psychikę ludzką; rozgłos przyniosła mu Zbrodnia i kara (1866,
    wyd. pol. 1887–88) poddająca krytyce skrajny indywidualizm prowadzący do
    zbrodni; 1867–71 Dostojewski przebywał w zach. Europie; jego rozterki duchowe
    znalazły wyraz w powieści Idiota (1868, wyd. pol. 1909), o nieudanej próbie
    zbawienia świata przez dobro; krytykę ros. ruchu rewol. zawarł w Biesach (1872,
    wyd. pol. 1908); tajemne motywy postępków ludzkich prześledził w Młodziku
    (1875, wyd. pol. 1929); problemy religii i ateizmu ukazał w Braciach Karamazow
    (1879–80, wyd. pol. 1913), do których swoistym komentarzem jest Dniewnik
    pisatiela (1873–81); rozwijał w nim Dostojewski swoją koncepcję
    historiozoficzną ujmującą dzieje ludzkości jako walkę trzech idei: katol.,
    protest. i prawosł.; głosił tezę o „ros. posłannictwie” hist. i rel.;
    nowatorstwo konstrukcji powieściowej — stworzenie wzorów powieści polifonicznej
    (wielogłosowej), mistrzostwo penetracji wielowarstwowej świadomości ludzkiej,
    głębia analizy psychol., aktualność dialektycznego zespołu pytań moralno-filoz.
    połączona z nienarzucaniem ostatecznych rozwiązań, jednoczesna skłonność do
    fascynacji i sceptycyzmu oraz bogactwo problemów etycznych i filoz.
    uwarunkowały olbrzymi wpływ Dostojewskiego na literaturę ros. i świat.; jako
    myśliciel Dostojewski oddziałał na rozwój myśli egzystencjalistycznej, a także
    filoz.-rel. w Rosji i we Francji; Z pism (t. 1–11 1955–64); pol. wybory
    Opowieści fantastyczne (1979, wznowienie 1988), Z notatników (1979).
    S. MACKIEWICZ Dostojewski, Warszawa 1957, wznowienie 1993;
    R. PRZYBYLSKI Dostojewski i „przeklęte problemy”, Warszawa 1964;
    T. POŹNIAK Dostojewski w kręgu symbolistów rosyjskich, Wrocław 1969;
    B. URBANKOWSKI Dostojewski — dramat humanizmów, Warszawa 1978;
    D. KUŁAKOWSKA Dostojewski. Dialektyka niewiary, Warszawa 1981;
    H. BRZOZA Dostojewski — myśl a forma, Łódź 1984. Dostojewski Fiodor
    Michajłowicz (1821-1881) widok strony
    znajdź podobne
    pokaż powiązane


    Dostojewski Fiodor Michajłowicz (1821-1881), prozaik rosyjski. Po śmierci matki
    oddany do pensjonatu przez ojca, zamordowanego później przez chłopów. Wyjechał
    do Petersburga na studia inżynierskie. Początkowo zarabiał jako tłumacz.

    Już pierwsza powieść Biedni ludzie (1845, wydanie polskie 1929) przyniosła mu
    wielki sukces. W kolejnych stał się mistrzem analizy psychologicznej
    (psychologizm). Proza nierzadko na pograniczu realności i wyobraźni. Był
    zafascynowany irracjonalnymi pierwiastkami natury ludzkiej oraz walką dobra ze
    złem czającym się wszędzie. Tu - Sobowtór (1846, wydanie polskie 1962), Białe
    noce (1848, wydanie polskie 1902).

    Na dalszą twórczość wywarło silny wpływ aresztowanie go za działalność
    polityczną, wyrok śmierci (1849) zamieniony na katorgę i służbę wojskową, które
    to przeżycia znalazły oddźwięk m.in. we Wspomnieniach z domu umarłych (1860-
    1862, wydanie polskie 1897).

    Atakował ówczesny indywidualizm filozoficzny, dopatrując się w nim
    destrukcyjnego wpływu na człowieka i jego moralność, m.in. w Notatkach z
    podziemia (1864, wydanie polskie 1929) oraz w Zbrodni i karze (1866, wydanie
    polskie 1887-1888).

    Mimo sukcesu jednej z najwybitniejszych swoich powieści - Zbrodni i kary popadł
    w długi i uciekł przed wierzycielami za granicę 1867-1871, wydając Idiotę
    (1868, wydanie polskie 1909) oraz Biesy (1872, wydanie polskie 1908). Ta druga
    powieść przyniosła mu europejski rozgłos.

    W Braciach Karamazow (1879-1880, wydanie polskie 1913) potępił zarówno
    kapitalistyczną cywilizację, jak ruchy socjalistyczne i rewolucyjne, zarzucając
    im zagubienie wartości chrześcijańskich i opowiadając się stanowczo przeciwko
    ateizmowi.

    Był pisarzem pełnym moralnej pasji, nowatorem artystycznym wahającym się między
    skrajnym sceptycyzmem i nadzieją. Jest jednym z największych pisarzy czasów
    nowożytnych, wywarł duży wpływ na literaturę światową. W polskich przekładach
    także - Dzieła (1928-1929), Z pism (tom 1-11, 1955-1964).


    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • witch-world.pev.pl
  • Design by flankerds.com