Linki
menu      powieści Bolesława Prusa
menu      powieści Edmunda Niziurskiego
menu      powieści Joanny Chmielewskiej
menu      Powieść awanturnicza
menu      powieść detektywistyczna
menu      powieść dla młodzieży
menu      powieść dokumentalna
menu      Powieść eksperymentalna
menu      powieść epistolarna
menu      powieść fantazy
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bolanda.keep.pl
  • Oglądasz wypowiedzi wyszukane dla słów: powieść parabola





    Temat: Rola Symbolu w literaturze i sztuce. POMOCY ;(
    Wpisz w google symbilika(symbol) w literaturze, potem oddzielnie w
    malarstwie, czy dramacie.
    Wyjasnij na poczatku czym jest symbol, znajdziesz to w necie lub weź
    jakiś słownik czy inną książkę. Wybierz sobie jakieś pozycje z
    dziedziny literatury, malarstw, dramatu czy filmu, w których
    występują elementy symboliczne(sceny, bohaterowie, czasami tytuł czy
    rekwizyty) i omów je ogólnie a potem wyjaśnij ich symboliczne
    znaczenie. Np.tytuł powieści"Ludzie bezdomni", coś z malarstwa
    Malczewskiego, może "Błędne koło" lub "Melancholia" czy obraz innego
    malarza , a jest wiele takich.
    Sam symbolizm narodził się w XIX w, ale symbole jako takie
    występowały w sztuce zawsze. Symboliczne charakter mają bajki
    Krasickiego, można jakąś wybrać, żeby nie było wszystko z jednej
    epoki. Leśmiana "Dusiłek" też ma charakter symboliczny, tutaj
    tytułowy dusiołek jest symbolem zła. "Dżuma" -powieść - parabola też
    odnosi się do syboli, tytuł jest różnie interpretowany. Mógłbyś
    jakiś film sobie jeszcze dobrać. Razem jakieś 4 teksty różne
    wystarczą, jak odpowiednio je rozwiniesz. Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Powieść - parabola. Charakterystyka.
    Powieść - parabola. Charakterystyka.
    Mam ogromny problem ze znalezieniem literatury przedmiotu. Jako literature
    podmiotu wybrałem "Folwar Zwierzęcy" G. Orwella, "Dżumę" A. Camus, "Proces"
    F. Kafki oraz "Paragraf 22" J.Hellera. Czy znacie jakieś książki na temat
    tych pisarzy lub tych książek? Lub książki ogólnie dotyczące powieści -
    paraboli? Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Czy akcja "Dżuma" dziala się naprawdę?
    To powieść parabola, a zatem opisanie w niej zdarzenia (fikcyjne, ale
    prawdopodobne) są tylko pretekstem do rozważań o maoralności bohaterów. Innymi
    słowy Rieux i spółak to evrymanowie - wszyscy nimi jesteśmy i nigdy nie wiadomo
    kiedy będziemy musieli stanąć przed taki dylematami jak oni. Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Jak udowodnić że wykresem funcji kwadratowej jest parabola?


    a co to jest parabola?


    Z greckiego przypowiesc, taki gatunek literacki szczegolnie popularny w
    Biblii ;-)
    Jest taki temat na ustnej z polskiego:
    "Dzuma Alberta Camus jako powiesc parabola"

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: !!!!!!! MOTYW CIERPIENIA !!!!!!!!! PYTANIA!!!!!!
    1.podejscie wspolczesnego czlowieka do cierpienia
    2.dzuma jako powiesc parabola
    3.ktory z przedst bohaterow(podmiotów lirycznych)wzruszyl mnie najbardziej Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Pomocy!!!

    "Folwark zwierzęcy", Georga Orwella, opowiada o państwie stworzonym przez zwierzęta. Jest to powieść parabola- można ją odczytywać jako przenośnię. Sam folwark zwierzęcy wydaje się być karykaturą komunistycznej Rosji.
    "Folwark..."jest też antyutopią - pokazuje, jak żałośnie kończą się próby wprowadzonia UTOPIJNYCH pomysłów w życie.

    Jedne ze zwierząt, świnie wymyślają idealne państwo, w którym wszystkie zwierzęta byłyby równe i szczęśliwe. Żeby wprowadzić swój pomysł w życie, buntują się przeciwko ludziom i wypędzają ich z gospodarstwa. Teraz mogą zacząć tworzyć swój nowy, wspaniały świat.
    W porządku. Tylko czy równość jest tutaj możliwa? Problem zaczyna się już w mózgach bohaterów "Folwarku": świnie są inteligentniejsze od reszty towarzystwa, uczą się czytać i pisać, podczas gdy inne zwierzaki, np. Boxer -koń pociągowy- jest w stanie opanować tylko cztery pierwsze litery alfabetu. Czy ci, którzy różnią się poziomem wykształcenia, mogą być równi? Według mnie nie... Poza tym w folwarku każdy pełni taką rolę w społeczności, na jaką pozwalają mu jego "kwalifikacje". Podstawową kwalifikacją świń okaże się intelekt, a kwalifikacją konia Boxera - mięśnie. W związku z tym świnie sprawują władzę, urzędują w salonach i patrzą na wszystkich z góry. Zaś Boxer haruje od rana do nocy i postrzega świata z pozycji chlewa....

    Według mnie zwierzęta z folwarku bardzo dziwnie rozumieją szczęście. Przede wszystkim, chodzi im o to, by mieć dużo jedzenia i by ktoś nie przywłaszczał sobie owoców ich pracy. Jednak nie jest to możliwe. Jeśli ma obowiązywać zasada, która głosi: KAŻDEMU WEDŁUG POTRZEB, to logiczne jest, że znajdzie się ktoś, kogo potrzeby będą większe niż jego wkład pracy. Wątpię czy zwierzęta będą szczęśliwe pracując dwa razy ciężej po to aby zaspokoić głód świń. Czy tak ma wyglądać idealny świat?
    Świnie zaczynają zachowywać się jak ludzie... zakładają fraki, chodzą na tylnych łapach. A przecież chodziło o to żeby pozbyć się ludzi a nie stworzyć ich "świńskie" kopie.
    Folwark- to idealne państwo, które same wymyśliły- wygląda mniej więcej tak: najbardziej oddany farmie pracownik koń Boxer słabnie z wycieńczenia, a zamiast pod opiekę lekarza trafia pod nóż rzeźnika. Inne zwierzęta chodzą głodne i zmęczone, ale boją się odezwać, bo nad poprawnością myślenia czuwają warczące psy, a świnie popijając whisky zabawiają się w domu. Jeśli to ma być idealne państwo to ja wolę żyć w naszym kraju.
    Można zadawać sobie pytania, jak to się stało że z folwark przekształcił się w państewko totalitarne. Możliwe są dwa warianty: albo władza tak demoralizuje tych którzy ją sprawują, albo winę za taki stan rzeczy ponoszą obywatele-analfabeci, którzy dali sobą manipulować.
    Mi osobiście książka ta nie podobała się, chociaż podziwiam pomysłowość z jaką autor przeniósł politykę w życie zwierząt. Czytelnik po przeczytaniu tego dzieła może myśleć , że przeczytał dziecinną wręcz opowieść o zwierzętach zamieszkujących jedną z wielu farm - ale tak nie jest.
    Dlaczego mi się nie podobało?
    Za dużo było krwi, i drastycznych zachowań tak typowo zwierzęcych - nie odpowiadało mi to. Poza tym sam temat nasuwający się po przeczytaniu: polityka, nie jest jednym z moich ulubionych. Inaczej nie umiem wytłumaczyć niechęci do tej książki, ale z ciekawości zamierzam przeczytać "Rok 1984".


    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: prezent
    prezent
    ANTYK
    1.Sofokles „Król Edyp” (katharsis, mimesis, konflikt tragiczny, wina
    tragiczna, tragedia antyczna)

    ŚREDNIOWIECZE/RENESANS
    1.Dante Alighieri „Boska komedia” (poemat)

    BAROK
    1.William Szekspir „Makbet” (żądza władzy, dramat szekspirowski)
    2. Molier „Świętoszek” (obłuda, satyra społeczna, komedia)

    ROMANTYZM
    1. J.W. Goethe „Cierpienia młodego Wertera” (powieść epistolarna, werteryzm)
    2. A.Mickiewicz „Dziady” cz. III (mesjanizm, prometeizm, bunt prometejski,
    metafizyka, martyrologia, dramat romantyczny)
    3. Z.Krasiński „Nie-Boska komedia” (dramat romantyczny, problem rewolucji,
    historiozofia, poezja romantyczna)
    4. J.Słowacki „Kordian” (dramat romantyczny, winkelriedyzm, Weltschmerz)
    5. J. W. Goethe „Faust” (vanitas, poznanie)
    6. A.Mickiewicz “Pan Tadeusz” (epopeja narodowa, idylla, arkadyjski charakter)

    POZYTYWIZM
    1. M.Konopnicka “Mendel Gdański” (asymilacja Żydów, obrazek, tendencyjność)
    2. B.Prus „Kamizelka” (nowela, opowieść o wielkiej miłości)
    3. F.Dostojewski „Zbrodnia i kara” (powieść realistyczno-psychologiczna,
    szczegółowy opis psychologiczny, wielogłosowość narracyjna)
    4. B.Prus „Lalka” (retrospekcje, powieść o „straconych złudzeniach”, „Trzy
    pokolenia” – pierwotnie tytuł, powieść panoramiczna, powieść realistyczna,
    mimesis, przyczynowo-skutkowy ciąg zdarzeń, zasada prawdopodobieństwa, poetyka
    detalu)
    5. E.Orzeszkowa „Nad Niemnem”(mowa ezopowa, epopeja przedstawiająca kresy,
    mogiły, arkadia, powieść realistyczna, tendencyjna, tradycja, kult pracy)
    6. H.Sienkiewicz „Potop” (elementy baśniowe, westernowe, gawędy szlacheckiej,
    epopei; powieść historyczna)
    7. E.Orzeszkowa „Gloria victis” (vae victis – biada zwyciężonym, gloria victis
    – chwała zwyciężonym – parafraza; nowela o tematyce patriotycznej (powstanie
    styczniowe))

    MŁODA POLSKA
    1.S.Wyspiański „Wesele”(dekadentyzm, elementy fantastyczno-symboliczne, dramat)
    2.W.S. Reymont „Chłopi” (epopeja chłopska, retardacja, realizm szczegółu,
    bogactwo świata przedstawionego)
    3.S.Żeromski „Ludzie Bezdomni” (symbole – ubogi rybak, Wenus z Milo, rozdarta
    sosna; kwestie bezdomności naturalizm, synkretyzm stylowy, luźna kompozycja)
    4.Joseph Konrad „Jądro ciemności” (nielinearny tok narracji, dygresje,
    retrospekcja, ironia z tragizmem, połączenie realizmu z symbolizmem,
    opowiadanie paraboliczne)

    20-LECIE MIĘDZYWOJENNE
    1. S.Żeromski „Przedwiośnie”(obraz rewolucji, utopia, przestrzeń mitu)
    2. W.Gombrowicz „Ferdydurke” (infantylizm, karykatura, kontrast, powieść
    awangardowa, parodia, groteska, kreacjonizm, absurd, odstępstwo od normy;
    „przyprawianie gęby”,”upupienie”, „pupa”, „gęba”, „forma”)
    3. Z.Nałkowska „Granica” (determinizm: społeczny, psychologiczny, biologiczny;
    granica: kompromisu, między klasami, między obiektywnością a subiektywnością)
    4. M.Kuncewiczowa „Cudzoziemka” (introspekcja,retrospekcja, powieść
    psychologiczna, psychologizm, psychoanaliza, subiektywizm)
    5. S.I. Witkiewicz „Szewcy” (deformacja, absurd, groteska, parodia, dramat
    awangardowy, dramat paraboliczny)
    6. Franz Kafka „Proces”(absurd, egzystencjalizm, moralitet, powieść-parabola,
    Everyman, egzystencjalizm, reifikacja, oniryzm, sytuacja kafkowska)

    WSPÓŁCZESNOŚĆ
    1. Tadeusz Borowski – wybór opowiadań (behawioryzm – przedstawienie bohatera w
    praktycznym działaniu, olbrzymia rola dialogu; człowiek zlagrowany, dehumanizacja
    2. Gustaw Herling-Grudziński „Inny Świat” (synkretyczna forma –dokument?esej?
    autobiografia? Realia obozu sowieckiego; Borowski stracił wiarę, Gruziński nie
    utracił wiary w wartości)
    3. Michał Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” (przestrzeń: realistyczna,
    historyczna, fantastyczna, powieść o totalitaryzmie, bezczas, retrospekcja
    4. Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” (niejednorodna formalnie, dokument
    beletryzowany, esej, retrospekcje, heroizacja i deheroizacja, świadectwo)
    5. Sławomir Mrożek „Tango” (dramat absurdu, dramat o rewolucji, groteska,
    czarny humor)
    6. Albert Camus „Dżuma” (egzystencjalizm, powieść paraboliczna, bezczas)
    7. Witold Gombrowicz „Trans Atlantyk” (groteska, patriarchat, sarmatyzm)




    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu



    Temat: Chyba sie musze wypisać
    Powieść - długi utwór narracyjny, opisujący zwykle rozbudowany ciąg zdarzeń.
    Praprzodkiem współczesnej powieści był średniowieczny epos rycerski i romans.
    Pierwsze dzieła powieściowe zaczęły powstawać w XVI w. Najbardziej popularna
    postać powieści, zwana powieścią klasyczną powstała w drugiej połowie XIX
    wieku. Powieść do dzisiaj stanowi najbardziej popularny gatunek literacki, z
    którego w dużym stopniu wywodzi się film fabularny.

    Klasyczna powieść jest pisana prozą, w której występują liczne dialogi, opisy
    akcji i natury i jest podzielona na rozdziały liczące od kilku do
    kilkudziesięciu stron. Całość liczy od ok. 100 do ok. 500 stron maszynopisu.
    Klasyczna powieść posiada wszystkowiedzącego, anonimowego narratora i
    wielowątkową, liniową, chronologiczną fabułę. Wiele powieści, zwłaszcza
    współczesnych świadomie odchodzi od tego klasycznego schematu.

    Franz Karl Stanzel zaproponował trzy podstawowe typy powieści, ze względu na
    rodzaj narracji, który to podział przyjął się dość powszechnie teorii
    literatury:

    powieść auktoralna - w której narrator komentuje wydarzenia, ale między nim, a
    światem przedstawionym istnieje dystans; narrator nie jest bohaterem, nie
    występuje w świecie przedstawionym - w grupie tej mieści się powieść klasyczna
    powieść pierwszoosobowa - w której narrator występuje w świecie przedstawionym
    w tym samym miejscu i czasie, co bohaterowie oraz opowiada, co przeżył lub
    czego dowiedział się od innych; narrator jednak wie więcej niż pozostali
    bohaterowie - jest to najczęstsza forma powieści autobiograficznej
    powieść personalna - w której trudno wyczuć obecność narratora, gdyż czytelnik
    patrzy na akcję oczami bohatera; brak w niej komentarzy do działań bohaterów,
    występuje tylko opis ich zachowań i myśli.
    Ze względu na formę występują następujące rodzaje powieści:

    powieść epistolarna - pisaną w formie zbioru listów
    powieść dialogowa - pisana w formie czystego dialogu - bez fragmentów opisowych
    i czysto-narracyjnych
    powieść rzeka - stanowiąca zbiór minipowieści, pisanych w porządku
    chronologicznym tworzących jedną całość
    powieść szkatułkowa - pisana w formie zbioru pozornie z sobą niezwiązanych
    opowiadań - np. opowiadających tę samą historię z punktu widzenia różnych
    narratorów, lub zbudowanej w formie "opowiadania w opowiadaniu".
    strumień świadomości - powieść nie opisująca wydarzeń zewnętrznych lecz
    stanowiąca "zapis myśli"
    Szczególnymi gatunkami powieści są:

    powieść tendencyjna - pisana od początku w celu udowodnienia pewnej, narzuconej
    z góry tezy
    powieść traktat - w której opisywane wydarzenia są wyłącznie pretekstem do
    przekazania treści światopoglądowo-filozoficznych
    powieść edukacyjna - w której opisywane wydarzenia służą głównie do przekazania
    w przyjemnej formie określonego zasobu wiedzy
    powieść parabola - w której opisywane wydarzenia są symboliczną formą
    przedstawienia pewnej tezy, niezwiązanej bezpośrednio z samymi wydarzeniami
    powieść biograficzna - biografia pisana w formie powieści
    Ze względu na zakres tematyczny, rozróżnia się następujące gatunki powieści:

    powieść fantastyczna
    powieść fantastyczno-naukowa
    powieść gotycka
    powieść historyczna
    powieść kryminalna
    powieść przygodowa
    powieść psychologiczna
    powieść sensacyjna
    powieść sentymentalna
    powieść społeczno-obyczajowa
    powieść sensacyjno-detektywistyczna

    Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • witch-world.pev.pl
  • Design by flankerds.com