Oglądasz wypowiedzi wyszukane dla słów: powieść parabola
Temat: Rola Symbolu w literaturze i sztuce. POMOCY ;(
Wpisz w google symbilika(symbol) w literaturze, potem oddzielnie w
malarstwie, czy dramacie.
Wyjasnij na poczatku czym jest symbol, znajdziesz to w necie lub weź
jakiś słownik czy inną książkę. Wybierz sobie jakieś pozycje z
dziedziny literatury, malarstw, dramatu czy filmu, w których
występują elementy symboliczne(sceny, bohaterowie, czasami tytuł czy
rekwizyty) i omów je ogólnie a potem wyjaśnij ich symboliczne
znaczenie. Np.tytuł
powieści"Ludzie bezdomni", coś z malarstwa
Malczewskiego, może "Błędne koło" lub "Melancholia" czy obraz innego
malarza , a jest wiele takich.
Sam symbolizm narodził się w XIX w, ale symbole jako takie
występowały w sztuce zawsze. Symboliczne charakter mają bajki
Krasickiego, można jakąś wybrać, żeby nie było wszystko z jednej
epoki. Leśmiana "Dusiłek" też ma charakter symboliczny, tutaj
tytułowy dusiołek jest symbolem zła. "Dżuma" -
powieść -
parabola też
odnosi się do syboli, tytuł jest różnie interpretowany. Mógłbyś
jakiś film sobie jeszcze dobrać. Razem jakieś 4 teksty różne
wystarczą, jak odpowiednio je rozwiniesz.
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
Temat: Powieść - parabola. Charakterystyka.
Powieść -
parabola. Charakterystyka.
Mam ogromny problem ze znalezieniem literatury przedmiotu. Jako literature
podmiotu wybrałem "Folwar Zwierzęcy" G. Orwella, "Dżumę" A. Camus, "Proces"
F. Kafki oraz "Paragraf 22" J.Hellera. Czy znacie jakieś książki na temat
tych pisarzy lub tych książek? Lub książki ogólnie dotyczące
powieści -
paraboli?
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
Temat: Czy akcja "Dżuma" dziala się naprawdę?
To
powieść parabola, a zatem opisanie w niej zdarzenia (fikcyjne, ale
prawdopodobne) są tylko pretekstem do rozważań o maoralności bohaterów. Innymi
słowy Rieux i spółak to evrymanowie - wszyscy nimi jesteśmy i nigdy nie wiadomo
kiedy będziemy musieli stanąć przed taki dylematami jak oni.
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
Temat: Jak udowodnić że wykresem funcji kwadratowej jest parabola?
a co to jest parabola?
Z greckiego przypowiesc, taki gatunek literacki szczegolnie popularny w
Biblii ;-)
Jest taki temat na ustnej z polskiego:
"Dzuma Alberta Camus jako powiesc parabola"
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
Temat: !!!!!!! MOTYW CIERPIENIA !!!!!!!!! PYTANIA!!!!!!
1.podejscie wspolczesnego czlowieka do cierpienia
2.dzuma jako
powiesc parabola
3.ktory z przedst bohaterow(podmiotów lirycznych)wzruszyl mnie najbardziej
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
Temat: Pomocy!!!
"Folwark zwierzęcy", Georga Orwella, opowiada o państwie stworzonym przez zwierzęta. Jest to powieść parabola- można ją odczytywać jako przenośnię. Sam folwark zwierzęcy wydaje się być karykaturą komunistycznej Rosji.
"Folwark..."jest też antyutopią - pokazuje, jak żałośnie kończą się próby wprowadzonia UTOPIJNYCH pomysłów w życie.
Jedne ze zwierząt, świnie wymyślają idealne państwo, w którym wszystkie zwierzęta byłyby równe i szczęśliwe. Żeby wprowadzić swój pomysł w życie, buntują się przeciwko ludziom i wypędzają ich z gospodarstwa. Teraz mogą zacząć tworzyć swój nowy, wspaniały świat.
W porządku. Tylko czy równość jest tutaj możliwa? Problem zaczyna się już w mózgach bohaterów "Folwarku": świnie są inteligentniejsze od reszty towarzystwa, uczą się czytać i pisać, podczas gdy inne zwierzaki, np. Boxer -koń pociągowy- jest w stanie opanować tylko cztery pierwsze litery alfabetu. Czy ci, którzy różnią się poziomem wykształcenia, mogą być równi? Według mnie nie... Poza tym w folwarku każdy pełni taką rolę w społeczności, na jaką pozwalają mu jego "kwalifikacje". Podstawową kwalifikacją świń okaże się intelekt, a kwalifikacją konia Boxera - mięśnie. W związku z tym świnie sprawują władzę, urzędują w salonach i patrzą na wszystkich z góry. Zaś Boxer haruje od rana do nocy i postrzega świata z pozycji chlewa....
Według mnie zwierzęta z folwarku bardzo dziwnie rozumieją szczęście. Przede wszystkim, chodzi im o to, by mieć dużo jedzenia i by ktoś nie przywłaszczał sobie owoców ich pracy. Jednak nie jest to możliwe. Jeśli ma obowiązywać zasada, która głosi: KAŻDEMU WEDŁUG POTRZEB, to logiczne jest, że znajdzie się ktoś, kogo potrzeby będą większe niż jego wkład pracy. Wątpię czy zwierzęta będą szczęśliwe pracując dwa razy ciężej po to aby zaspokoić głód świń. Czy tak ma wyglądać idealny świat?
Świnie zaczynają zachowywać się jak ludzie... zakładają fraki, chodzą na tylnych łapach. A przecież chodziło o to żeby pozbyć się ludzi a nie stworzyć ich "świńskie" kopie.
Folwark- to idealne państwo, które same wymyśliły- wygląda mniej więcej tak: najbardziej oddany farmie pracownik koń Boxer słabnie z wycieńczenia, a zamiast pod opiekę lekarza trafia pod nóż rzeźnika. Inne zwierzęta chodzą głodne i zmęczone, ale boją się odezwać, bo nad poprawnością myślenia czuwają warczące psy, a świnie popijając whisky zabawiają się w domu. Jeśli to ma być idealne państwo to ja wolę żyć w naszym kraju.
Można zadawać sobie pytania, jak to się stało że z folwark przekształcił się w państewko totalitarne. Możliwe są dwa warianty: albo władza tak demoralizuje tych którzy ją sprawują, albo winę za taki stan rzeczy ponoszą obywatele-analfabeci, którzy dali sobą manipulować.
Mi osobiście książka ta nie podobała się, chociaż podziwiam pomysłowość z jaką autor przeniósł politykę w życie zwierząt. Czytelnik po przeczytaniu tego dzieła może myśleć , że przeczytał dziecinną wręcz opowieść o zwierzętach zamieszkujących jedną z wielu farm - ale tak nie jest.
Dlaczego mi się nie podobało?
Za dużo było krwi, i drastycznych zachowań tak typowo zwierzęcych - nie odpowiadało mi to. Poza tym sam temat nasuwający się po przeczytaniu: polityka, nie jest jednym z moich ulubionych. Inaczej nie umiem wytłumaczyć niechęci do tej książki, ale z ciekawości zamierzam przeczytać "Rok 1984".
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
Temat: prezent
prezent
ANTYK
1.Sofokles „Król Edyp” (katharsis, mimesis, konflikt tragiczny, wina
tragiczna, tragedia antyczna)
ŚREDNIOWIECZE/RENESANS
1.Dante Alighieri „Boska komedia” (poemat)
BAROK
1.William Szekspir „Makbet” (żądza władzy, dramat szekspirowski)
2. Molier „Świętoszek” (obłuda, satyra społeczna, komedia)
ROMANTYZM
1. J.W. Goethe „Cierpienia młodego Wertera” (
powieść epistolarna, werteryzm)
2. A.Mickiewicz „Dziady” cz. III (mesjanizm, prometeizm, bunt prometejski,
metafizyka, martyrologia, dramat romantyczny)
3. Z.Krasiński „Nie-Boska komedia” (dramat romantyczny, problem rewolucji,
historiozofia, poezja romantyczna)
4. J.Słowacki „Kordian” (dramat romantyczny, winkelriedyzm, Weltschmerz)
5. J. W. Goethe „Faust” (vanitas, poznanie)
6. A.Mickiewicz “Pan Tadeusz” (epopeja narodowa, idylla, arkadyjski charakter)
POZYTYWIZM
1. M.Konopnicka “Mendel Gdański” (asymilacja Żydów, obrazek, tendencyjność)
2. B.Prus „Kamizelka” (nowela, opowieść o wielkiej miłości)
3. F.Dostojewski „Zbrodnia i kara” (
powieść realistyczno-psychologiczna,
szczegółowy opis psychologiczny, wielogłosowość narracyjna)
4. B.Prus „Lalka” (retrospekcje,
powieść o „straconych złudzeniach”, „Trzy
pokolenia” – pierwotnie tytuł,
powieść panoramiczna,
powieść realistyczna,
mimesis, przyczynowo-skutkowy ciąg zdarzeń, zasada prawdopodobieństwa, poetyka
detalu)
5. E.Orzeszkowa „Nad Niemnem”(mowa ezopowa, epopeja przedstawiająca kresy,
mogiły, arkadia,
powieść realistyczna, tendencyjna, tradycja, kult pracy)
6. H.Sienkiewicz „Potop” (elementy baśniowe, westernowe, gawędy szlacheckiej,
epopei;
powieść historyczna)
7. E.Orzeszkowa „Gloria victis” (vae victis – biada zwyciężonym, gloria victis
– chwała zwyciężonym – parafraza; nowela o tematyce patriotycznej (powstanie
styczniowe))
MŁODA POLSKA
1.S.Wyspiański „Wesele”(dekadentyzm, elementy fantastyczno-symboliczne, dramat)
2.W.S. Reymont „Chłopi” (epopeja chłopska, retardacja, realizm szczegółu,
bogactwo świata przedstawionego)
3.S.Żeromski „Ludzie Bezdomni” (symbole – ubogi rybak, Wenus z Milo, rozdarta
sosna; kwestie bezdomności naturalizm, synkretyzm stylowy, luźna kompozycja)
4.Joseph Konrad „Jądro ciemności” (nielinearny tok narracji, dygresje,
retrospekcja, ironia z tragizmem, połączenie realizmu z symbolizmem,
opowiadanie paraboliczne)
20-LECIE MIĘDZYWOJENNE
1. S.Żeromski „Przedwiośnie”(obraz rewolucji, utopia, przestrzeń mitu)
2. W.Gombrowicz „Ferdydurke” (infantylizm, karykatura, kontrast,
powieść
awangardowa, parodia, groteska, kreacjonizm, absurd, odstępstwo od normy;
„przyprawianie gęby”,”upupienie”, „pupa”, „gęba”, „forma”)
3. Z.Nałkowska „Granica” (determinizm: społeczny, psychologiczny, biologiczny;
granica: kompromisu, między klasami, między obiektywnością a subiektywnością)
4. M.Kuncewiczowa „Cudzoziemka” (introspekcja,retrospekcja,
powieść
psychologiczna, psychologizm, psychoanaliza, subiektywizm)
5. S.I. Witkiewicz „Szewcy” (deformacja, absurd, groteska, parodia, dramat
awangardowy, dramat
paraboliczny)
6. Franz Kafka „Proces”(absurd, egzystencjalizm, moralitet,
powieść-
parabola,
Everyman, egzystencjalizm, reifikacja, oniryzm, sytuacja kafkowska)
WSPÓŁCZESNOŚĆ
1. Tadeusz Borowski – wybór opowiadań (behawioryzm – przedstawienie bohatera w
praktycznym działaniu, olbrzymia rola dialogu; człowiek zlagrowany, dehumanizacja
2. Gustaw Herling-Grudziński „Inny Świat” (synkretyczna forma –dokument?esej?
autobiografia? Realia obozu sowieckiego; Borowski stracił wiarę, Gruziński nie
utracił wiary w wartości)
3. Michał Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” (przestrzeń: realistyczna,
historyczna, fantastyczna,
powieść o totalitaryzmie, bezczas, retrospekcja
4. Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” (niejednorodna formalnie, dokument
beletryzowany, esej, retrospekcje, heroizacja i deheroizacja, świadectwo)
5. Sławomir Mrożek „Tango” (dramat absurdu, dramat o rewolucji, groteska,
czarny humor)
6. Albert Camus „Dżuma” (egzystencjalizm,
powieść paraboliczna, bezczas)
7. Witold Gombrowicz „Trans Atlantyk” (groteska, patriarchat, sarmatyzm)
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
Temat: Chyba sie musze wypisać
Powieść - długi utwór narracyjny, opisujący zwykle rozbudowany ciąg zdarzeń.
Praprzodkiem współczesnej
powieści był średniowieczny epos rycerski i romans.
Pierwsze dzieła powieściowe zaczęły powstawać w XVI w. Najbardziej popularna
postać
powieści, zwana
powieścią klasyczną powstała w drugiej połowie XIX
wieku.
Powieść do dzisiaj stanowi najbardziej popularny gatunek literacki, z
którego w dużym stopniu wywodzi się film fabularny.
Klasyczna
powieść jest pisana prozą, w której występują liczne dialogi, opisy
akcji i natury i jest podzielona na rozdziały liczące od kilku do
kilkudziesięciu stron. Całość liczy od ok. 100 do ok. 500 stron maszynopisu.
Klasyczna
powieść posiada wszystkowiedzącego, anonimowego narratora i
wielowątkową, liniową, chronologiczną fabułę. Wiele
powieści, zwłaszcza
współczesnych świadomie odchodzi od tego klasycznego schematu.
Franz Karl Stanzel zaproponował trzy podstawowe typy
powieści, ze względu na
rodzaj narracji, który to podział przyjął się dość powszechnie teorii
literatury:
powieść auktoralna - w której narrator komentuje wydarzenia, ale między nim, a
światem przedstawionym istnieje dystans; narrator nie jest bohaterem, nie
występuje w świecie przedstawionym - w grupie tej mieści się
powieść klasyczna
powieść pierwszoosobowa - w której narrator występuje w świecie przedstawionym
w tym samym miejscu i czasie, co bohaterowie oraz opowiada, co przeżył lub
czego dowiedział się od innych; narrator jednak wie więcej niż pozostali
bohaterowie - jest to najczęstsza forma
powieści autobiograficznej
powieść personalna - w której trudno wyczuć obecność narratora, gdyż czytelnik
patrzy na akcję oczami bohatera; brak w niej komentarzy do działań bohaterów,
występuje tylko opis ich zachowań i myśli.
Ze względu na formę występują następujące rodzaje
powieści:
powieść epistolarna - pisaną w formie zbioru listów
powieść dialogowa - pisana w formie czystego dialogu - bez fragmentów opisowych
i czysto-narracyjnych
powieść rzeka - stanowiąca zbiór minipowieści, pisanych w porządku
chronologicznym tworzących jedną całość
powieść szkatułkowa - pisana w formie zbioru pozornie z sobą niezwiązanych
opowiadań - np. opowiadających tę samą historię z punktu widzenia różnych
narratorów, lub zbudowanej w formie "opowiadania w opowiadaniu".
strumień świadomości -
powieść nie opisująca wydarzeń zewnętrznych lecz
stanowiąca "zapis myśli"
Szczególnymi gatunkami
powieści są:
powieść tendencyjna - pisana od początku w celu udowodnienia pewnej, narzuconej
z góry tezy
powieść traktat - w której opisywane wydarzenia są wyłącznie pretekstem do
przekazania treści światopoglądowo-filozoficznych
powieść edukacyjna - w której opisywane wydarzenia służą głównie do przekazania
w przyjemnej formie określonego zasobu wiedzy
powieść parabola - w której opisywane wydarzenia są symboliczną formą
przedstawienia pewnej tezy, niezwiązanej bezpośrednio z samymi wydarzeniami
powieść biograficzna - biografia pisana w formie
powieści
Ze względu na zakres tematyczny, rozróżnia się następujące gatunki
powieści:
powieść fantastyczna
powieść fantastyczno-naukowa
powieść gotycka
powieść historyczna
powieść kryminalna
powieść przygodowa
powieść psychologiczna
powieść sensacyjna
powieść sentymentalna
powieść społeczno-obyczajowa
powieść sensacyjno-detektywistyczna
Przeglądaj resztę wypowiedzi z tematu
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plwitch-world.pev.pl